• SSP (Safe and Sound Protocol)

    SSP je učinkovita intervencija u neurološki sustav putem slušnog kanala

    SSP izravno (ali neinvazivno!) djeluje na neurološki sustav putem slušnog kanala, smanjujući senzornu preosjetljivost i potičući sustav socijalne interakcije. Pomoću specijalno digitalno obrađene i filtrirane glazbe stimuliraju se mišići unutarnjeg uha. Oni su pak inervirani VII i V kranijalnim živcem (facialis i trigeminus) koji  izravno stimuliraju neuralni sustav socijalne interakcije (SES – Social Engagement System). Stimuliranjem tog sustava stvara osjećaj sigurnosti i zaštićenosti, što nas čini spremnijima i otvorenijima na komunikaciju i interakciju s drugima. SSP na taj način smiruje fiziološko i emocionalno (pretjerano) uzbuđenje, poboljšava pažnju i potiče lakšu spontanu komunikaciju i društvenu interakciju općenito, a smanjuje senzornu (pre)osjetljivost.

    Zbog toga je primjena ovog protokola učinkovita u smanjenju poteškoća vezanih uz poremećaje iz autističnog spektra, ADHD, depresiju, tjeskobni i panični poremećaj, te poteškoća uzrokovanih stresom i traumom.

    Program se provodi kroz 5 dana (uzastopno) po sat vremena, a može se ponoviti svaka 3 do 4 mjeseca.

    SSP (Safe & Sound Protocol) je terapijska metoda koja proizlazi direktno iz 40 godina rada i istraživanja Dr. Stephena Porgesa. Oslanja se na Porgesovo životno djelo – Polivagalnu teoriju- koja je uvelike nadopunila način na koji razumijemo neurofiziološke procese u pozadini socijalne interakcije, kao i obrambenih reakcija ljudskog organizma. Polivagalna teorija pruža iscrpan okvir razumijevanja neurofiziološke osnove emocija, privrženosti, komunikacije i samoregulacije.

    SSP se koristi kao samostalna intervencija, ali učinkovita je i u kombinaciji s drugim modalitetima i terapijama jer stimulira specifično neurofiziološko stanje u kojem organizam spontano traži interakciju s drugima, podložniji je pozitivnoj promjeni i novim iskustvima, te smanjuje otpor prema napretku.

    Više o SSP-u možete saznati i na službenoj stranici

  • Kako djeluje i za koga je SSP?

    SSP je učinkovit za djecu s poremećajima iz  autističnog spektra, te poremećajem pažnje i hiperaktivnosti

    Ljudi su duboko socijalna bića i naši mozgovi su vrlo osjetljivi i “uštimani” na frekvencijski raspon ljudskog glasa. Način govora, pogotovo njegova prozodija (tempo, boja glasa, glasnoća, visina tona), podsvjesno signalizira našem mozgu namjere i fiziološko stanje druge osobe. Što je osoba smirenija i osjeća se sigurnije to će spontano biti više prozodije u njenom glasu. Što je još važnije, slušanje glasa s puno prozodije potencijalno smiruje neurološki sustav i potiče neurofiziološko stanje socijalne interakcije (Social Engagement).

    Mnoge psihološke i neurološke poteškoće i poremećaji karakteriziraju smanjenu mogućnost osobe da se osjeća sigurno i opušteno u svome tijelu, kao i u komunikaciji i interakciji s drugima. Pretjerana pobuđenost i aktivacija simpatičkog sustava interferira s učenjem, pažnjom, ponašanjem i zdravljem. SSP djeluje na sličan način na neurološki sustav kako i nježan govor ili uspavanka djeluju na novorođenče kada ga majka umiruje. Glazba u SSP-u je tako digitalno obrađena da koristi biološke zakonitosti i predispozicije neurološkog sustava da bude smiren prozodičnim ljudskim govorom. Rezultat 5-dnevne intervencije slušanja takve glazbe je polagana promjena bazičnog neurofiziološkog stanja koje karkterizira osjećaj unutanje smirenosti i sigurnosti, te spontana potreba za komunikacijom, povezivanjem i suradnjom. Organizam se nježno pomiče prema Sustavu Socijalne Interakcije (SES – Social Engagement System) a rezultat toga je pojavljivanje spontanih urođenih ponašanja socijalne interakcije (kontakt očima, praćenje glavom, ekspresivnost i mimika lica, želja za upuštanjem u komunikaciju…).

    Dok su nekima socijalna interakcija i društvena ponašanja vrlo prirodna i spontana, neki se ljudi osjećaju vrlo ugroženo u socijalnim situacijama i one im predstavljaju velik izvor stresa. Njihov neurološki sustav nije u mogućnosti biti potpuno u fiziološkom stanju sigurnosti i opuštenosti, što može rezultirati krivom automatskom interpretacijom socijalnih znakova iz okoline i uključivanje obrambenih reakcija i ponašanja organizma.

    SSP stoga ima velike potencijale u pomoći djeci s poremećajima iz autističnog spektra, poremećajem pažnje i hiperaktivnosti, teškoćama senzorne integracije ali i svim ostalima kod kojih postoji smanjena mogućnost ili potreba za sigurnom i opuštenom komunikacijom kao i općim osjećajem sigurnosti i smirenosti.
    SSP također može pomoći odraslima koji imaju poteškoće sa seznornom preosjetljivošću, anksioznosti, pretjeranom pobuđenosti koju teško podnose i reguliraju, poremećajima raspoloženja (depresivnost), te posebno poteškoćama vezanim uz stres i traumu.

     

  • Što očekivati od SSP-a

    SSP stvara “neuralnu platformu” koja podržava učenje novih vještina, komunikaciju i socijalnu interakciju

    Neovisno o kliničkim studijama i objavljenim istraživanjima Dr. Porgesa, i sur. Provedena su ispitivanja izvodljivosti i beta faza u kojima su kliničari (radni terapeuti, psiholozi, psihoterapeuti i logopedi) koristili SSP sa svojim klijentima. Sljedeće tablice uključuju izravne odgovore klijenata o tome što su oni ili njihova djeca doživjeli nakon 5-dnevne SSP intervencije.

    Navedene tablice prikazuju koje promjene se mogu očekivati na sljedeće 3 značajke:

    • Socijalna komunikacija
    • Fiziološko stanje
    • Osjetljivost na zvukove

     

    SOCIJALNA KOMUNIKACIJA

    SSP stvara “neuralnu platformu” koja podržava učenje novih vještina, komunikaciju i socijalnu interakciju stoga može imati snažan utjecaj na način interakcije klijenta sa svijetom. Neki od primjera su:

    • bolji kontakt očima i ekspresivnost lica;
    • poboljšano razumijevanje govora;
    • bolja emocionalna kontrola;
    • više recipročne interakcije;
    • povečana emocionalna ekspresivnost…

     

    Prije SSP-a Poslije SSP-a
    Često izbjegava kontakt očima Veća opuštenost i održava bolji kontakt očima
    Loša komunikacija s vršnjacima Više socijalni interakcije; generalno sretniji s manje frustracije
    Nereaktivan i sklon prepiranju Primjećujemo manje “Ne znam”i “Ne mogu” odgovora
    Odgovara samo na specifična pitanja Sada više komentira. Ponekad sama priča i ako ju mi ne pitamo. Razgovor je sada više spontan.
    Nije previše svjesna emocija drugih ljudi pa ni svojih vlastitih. Više je zainteresirana za emocije drugih. Na primjer, ako neko dijete plače, ona postane zarinuta. Kaže nam i ako je zbog nečega uznemirena. Ponekad kad je vesela, to podijeli s nama. Izgleda da je razvila više suosjećanja; prilazi u pomoć drugoj djeci kada su uznemirena/povrijeđena.
    Loše socijalno ponašanje; najčešće trči uokolo u svom svijetu. Sada promatra vršnjake na igralištu.

    Sada je toliko uključena da joj je prišla jedna djevojčica, predstavila se i pitala hoće li se igrati s njom!

    Socijalna interakcija je često onemogućena zbog osjetljivosti na zvukove, stoga nisam uvijek sklona  povezivanju s drugima. Uživam u socijalnim interakcijama! Čak i kada je uz jelo, uživala sam u mnogim druženjima. Osjećam se zadovoljno umjesto iscrpljeno. Ovaj program je proizveo dubok osjećaj opuštenosti. Kako su dani prolazili, činilo mi se kao da su se vrata koja su bila širom otvorena i zaglavljena uspjela zatvoriti a moj mozak percipira zvukove na drugačiji način.
    Neverbalna. Poteškoće u komunikaciji s drugim ljudima. Pokazala je najveći napredak u želji da komunicira neverbalno. Ima ekspresije lica, smije se, igra i pokazuje prema onome što treba. Ima veću želju za komuniciranjem i igrom s drugom djecom. Čak je počela i s igrom pretvaranja od kad je završila program! Njena socijalna interakcija se definitivno poboljšala, bez obzira što je neverbalno dijete. Svaki dan radi malene pomake i čak se više trudi govoriti.
    Rijetko kada bi započela interakciju osim ako bi pitala za nešto. Sada puno slobodnije započinje razgovore. Primiječujemo spontano verbalno izražavanje koji prije nismo primjećivali.
    Ekspresije lica su bezizražajne. (23-godišnjakinja koja je zadobila 2 traume glave/potresa mozga vezane uz prometne nesreće) Stvarna promjena u ekspresiji lica. Kada je sretna, izgleda sretno, kada je ljuta, to se jasno vidi na njenom licu.
    Nelagoda kod fizičke ekspresije privrženosti/nježnosti Moja 24-godišnja kćer je danas rekla svojoj sestrični da ju je SSP “pretvorio u bolju grlilicu!”
    Komunikacijski problemi vezani uz fetalni alkoholni sindrom Nova ponašanja koja njegovi roditelji uočavaju:

    • Kontakt očima sa svakom osobom za stolom na večeri;
    • Brže pojavljivanje ispravnog glagolskog vremena;
    • Povećanje namjernih pauzi prije govorenja i pažljiva artikulacija rečenica;
    • Općenito poboljšanje u fluentnosti govora;
    • Poboljšana upotreba poznatog vokabulara

     

    FIZIOLOŠKO STANJE

    Autonomni živčani sustav jednako je kao i mozak plastičan i može “naučiti” ostati aktiviran više nego što je potrebno. Osstajanje u stanju kronične obrambene reakcije, što je karakteristično za mnoge psihološke i ponašajne poremećaje, ugrožava SES (Social Engagement System), a s njime se povezane neuralne mreže “uče” ostati manje aktivne i uključene.

    Poboljšavanjem sposobnosti za procjenom sigurnosti u socijalnim situacijama, SSP pomaže klijentima da aktiviraju parasimpatičko stanje što posljedično unaprijeđuje regulaciju ponašanja.

     

    Prije SSP-a Poslije SSP-a
    Nisko samopouzdanje; nesklonost probavanju novih stvari Poboljšan interes za probavanjem novih stvari; sada iskazuje zamjetan ponos kod postignuća
    Plašljiv OK sa prihvaćanjem rizika – korak po korak
    Nereaktivan i sklon prepiranju Primijećujemo manje “Ne znam.”i “Ne mogu.”
    Jutarnje i večernje rutine su prilično zahtjevne već neko vrijeme Sada je voljnija spremiti se sama. Više je suradljiva i manje iritabilna – čak i kada je gladna/umorna.
    Plašljiva na igralištu Više se ne boji koristiti sprave na igralištu. Neodlučna na prvu, ali nakon prvog pokušaja igrala se kao da to radi već neko dugo vremena.
    Loša emocionalna kontrola Puno manje problema u kontroli emocija i uzbuđenja. Bolja kontrola emocija i manje tantruma.
    Dugotrajni problemi sa spavanjem, pažnjom i motivacijom nakon smrti supružnika. “Čini mi se da imam bolji osjećaj kontrole svojih emocija i osjećaj ravnoteže i smirenosti. Iznimno je ispunjavajuće biti više svjestan i u kontroli svojih reakcija. Ova promjena je poboljšala komunikaciju i rješavanje konflikta u nekim od mojih najvažnijih odnosa.”
    Problemi s regulacijom stanja Više smrenosti, veseliji, više ekspresije lica (puno osmijeha). Komentar njegovog logopeda je bio: “Napravio je velik iskorak u pronalaženju riječi, usmjerenosti na zadatak, i izdržljivosti. Velike promjene iz moje perspektive.”

     

    OSJETLJIVOST NA ZVUKOVE

    Osjetljivost na zvukove je prevalentan simptom u velikom broju poremećaja. Ljudi koji doživljavaju preosjetljivost na zvukove mogu: reagirati negativno na iznenadne i glasne zvukove; postati odsutni ili uznemireni ako postoji puno kontinuirane pozadinske buke; i/ili imati poteškoća u izoliranju frekvencija ljudskog govora iz pozadinske buke. S SSP-om, svjedočimo značajnom napretku u SCAN-3 (mjera auditornog procesiranja) posebno na subtestovima Filtrirane Riječi i Konkurentne Riječi. One procjenjuju mogućnost dešifriranju ljudskog govora iz pozadinskih zvukova i sposobnost slušanja jednako na oba uha.

     

    Prije SSP-a Poslije SSP-a
    Lako preplavljen zvukovima iz okoline Puno lakše prihvaća zvukove koji su ga prethodno uznemiravali. Na primjer muziku u šoping centru koja je prethodno bila preplavljujuća više uopće ne primjećuje.
    Poteškoće u moduliranju glasnoće glasa Bolja kontrola nad glasnoćom govora; manje potrebe za deranjem ili glasnim govorenjem.
    UVIJEK je pokrivala uši do zvuka sušilice za ruke u javnim WC-ima. Ovaj tjedan nije imala nikakvu reakciju na sušilicu za ruke. Pitala sam ju smeta li joj buka i ona je rekla NE.
    Ne može tolerirati zvukove “okidače”: kihanje, kašljanje, šmrcanje, zvukove jedenja i pijenja. Reagira pokrivanjem glave i ušiju, plakanjem i vrištanjem (11 godišnja curica s Mizofonijom) Puno je više opuštena i ne primjećuje svako pojavljivanje tih zvukova
    Odgovarala je sam na specifična pitanja Sada više komenetira. Ponekad priča o nečemu i ako ju mi ne pitamo. Razgovor je sada više spontan.
    Osjetljivost na zvukove imam od 8 godine.

    Počela sam koristiti čepiće za uši za vrijeme studija i onda sve češće i na kraju neprekidno zadnjih 7-8 godina.

    Sada mogu biti u blizini ljudi koji jedu i piju bez čepića za uši. To je za mene zapanjujuće! Ti su zvukovi sada više u pozadini. Ovo mi daje nevjerojatno puno nade!
    Socijalna interakcija je često onemogućena zbog osjetljivosti na zvukove, stoga nisam uvijek sklona  povezivanju s drugima. Uživam u socijalnim interakcijama! Čak i kada je uz jelo, uživala sam u mnogim druženjima. Osjećam se zadovoljno umjesto iscrpljeno. Ovaj program je proizveo dubok osjećaj opuštenosti. Kako su dani prolazili, činilo mi se kao da su se vrata koja su bila širom otvorena i zaglavljena uspjela zatvoriti a moj mozak percipira zvukove na drugačiji način.
    Nelagoda zbog zvukova u učionici “Pričala sam s njenom učiteljicom i obje smo shvatile da je prestala govoriti kako je učionica jako glasna! To je jedan od glavnih razloga zašto smo se odlučili probati! Mislim da su dodatne stvari koje smo primijetili sve rezultat smanjene hipersenzitivnosti na te zvukove… Na primjer, zadala si je cilj i ostvarila ga za plivački tim i više je fokusirana u zboru. Bolje joj ide i matematika. Stvarno mislim da je pomoglo više nego što znam ili mogu objasniti!”

     

  • SMANJILA SE TJESKOBA

    I NERVOZA

     Svake preporuke, upoznajte sebe u jednoj drugoj dimenziji i boljem izdanju.
    Marina L

TERAPEUTI:

Ana Vodanović Kosić

Više od 15 godina iskustva

Direktor i stručni djelatnik Mens Sana d.o.o., Ana je psiholog s dugogodišnjim iskustvom u radu s klijentima. Zajedno s dr.sc. Sanjom Martić-Biočina i Ivanom Živoder je prije više od 10 godina među prvima u Hrvatskoj počela primjenjivati biofeedback i neurofeedback metodu u terapijskom radu s djecom i odraslima.

Naši terapeuti i suradnici